सियालकोट के शक -सातवाहन शालिवाहन(सालाहन/ सालवाह) कहलाए(हाल स्यात् सालवाहतः)


शालिवाहन:
जैसलमेर के भट्टी ग्रन्थों में इसे राजा गज(गजनी शहर के निर्माता) का पुत्र माना गया है और इसका आगमन भारत में दूसरी शताब्दी के पश्चात् बताया है। सियालकोट जिसे महाभारत का शाकल मानते हैं, भट्टी-ग्रन्थों में इसी का बसाया हुआ बताया गया है। सियालकोट इसका बसाया हुआ नहीं, तो इतना अवश्य मान लेना पड़ेगा कि इसने उसका पुनरुद्धार किया होगा।
शालिवाहन की संतान के लोग सियालकोट को छोड़ करके लाहौर और हिसार की ओर चले जाते हैं। जैसलमेर के भाटी लोग तथा नाभा, पटियाला, फरीदकोट आदि के जाट राजे इस शालिवाहन को अपना पूर्वज बतलाते हैं। कुछ लोग राजा शालिवाहन को शक साबित करते हैं, कुछ लोग इसे पैठण का अधीश्वर मानते हैं।
यह भी कहा जाता है कि इन शक लोगों के साथ आर्य- ब्राह्मण भारत आए थे। जैन प्रभसूरी ने अपने ‘कल्प-प्रदीप’ नामक ग्रन्थ में लिखा है – प्रतिष्ठान(पैठण) के रहने वाले एक विदेशी ब्राह्मण की बहन से शालिवाहन उत्पन्न हुआ। उसने उज्जैन के क्षहरात(खरात) वंश के राजा विक्रमादित्य(विक्रम- बेताल प्रसिद्ध) के वंश को परास्त किया और पैठन का राजा बनकर ताप्ती तक कछ देश अपने अधिकार में किया।
इसका मतलब शालिवाहन किसी एक राजा का नाम नहीं था बल्कि पूरे वंश का नाम थाI
सियालकोट पाकिस्तान के पंजाब प्रान्त के उत्तर-पूर्व में स्थित सियालकोट जिले का मुख्यालय एवं सैनिक छावनी है।
नगर उत्तरी-पश्चिमी रेलमार्ग पर लाहौर से १०० किमी उत्तर-पूर्व में स्थित है। यह नगर अनेक व्यवसायों एवं उद्योगों का केंद्र है। नगर में १०वीं शताब्दी के एक किले के भग्नावशेष हैं जो एक टीले पर खड़े हैं। इतिहासकारों का अनुमान है कि यह टीला किले से अधिक प्राचीन है। कुछ इतिहासकारों ने नगर की पहचान प्राचीन 'शाकल नगर' से की है।
महत्वाचे असे कि "शालिवाहन शक" असा मुळात शब्दच नाही. शालिवाहन हा शब्द मूळ प्राकृतातील 'सालाहन' असा आहे. प्राकृत भाषेचे संस्कृतीकरण करण्याचा अवाढव्य प्रयत्न इसवी सनाच्या दुस-या शतकात सुरू झाला. तेव्हा मूळ प्राकृत नावे, शब्द बदलण्यात आले. सातवाहनांच्या तत्कालीन शिलालेखांमध्येही "सालाहन" अशीच नोंद आहे, शालिवाहन नव्हे. परंतू संस्कृतीकरणामुळे सालाहनचे "शालिवाहन" केले गेले व शालिवाहन नांवाचा कोनताही राजा झाला नसल्याने शालिवाहन शकाभोवती खोट्या कथा निर्माण करून मुळ इतिहास पुसण्याचा प्रयत्न केला गेला ही दुर्दैवी बाब आहे.
Satyavan was a Salva (Hala) prince and Savitri was a Madra or Maderna princess. Madras were descendants of Sibi's son Madraka. Their infantry is mentioned as Salva Padati on the basis of Modern name of mountain Hala. It is probable that the modern Hala Jats were called Salvas by ancients, but Sal/Syal is a separate Jat clan also. Elliot mentions a king, Hala, contemporary of Alexander. "Hāla syat sālvahana" says Amarkosha commentry by Kshira. (हाल स्यात् सालवाहतः) "Śālo Hāla nripe" says Vishva Prakash Kosha. Madhyamadhikara, in Siddhaānta Sārvabhauma, mentions Salivahana, author of Prakrat Saptaśati and adds, "Tadiya Śakah", तदीय शकः. The Hala-Hūṇān of Brihat Samhitā are the Halas. Sālva is an incarnation of Asura Ajaka proving their non-Indian origin, perhaps. Kāsikā says Salva was a Kshatriya, whose descendants are called Salva/Syal
Raja Hala
Raja Hala (69 AD) was Hala clan Jat Ruler of Sindh in Pakistan.
According to Thakur Deshraj there was a great king in Andhra-vansh named Hala around 69 AD. The descendants of Maharaja Hala came from south to north and settled in Uttar Pradesh and Rajasthan. The group of Jats among these began to be known as Hala.
According to the Bards of the Hala gotra, king Shalivahan, son of Gaj founded his capital at Sorath in Gujarat, where the descendants of king Krishna, brother of king Shalbahan ruled for several generations.
In the tenth generation there was a powerful King named Hala. For 22 generations thereafter this country up to Nasik was ruled by this dynasty and was called Halar. The empire included Bengal, Karnataka, Gujrat, Sindh and Kashmir. This kingdom lasted from 187 Vikram to 227 Vikram.
Hukum Singh Panwar (Pauria) ] states that The Hephthalites (White Hunas), who came to India, comprised the Xun, (Jun) Hala, Halan, Jouan/Jouen, Jaria and Jauval or Johl tribes of Scythic(Saka) origin. one. Strenuous efforts were made by Virkas, Aulikaras and Dharanas (Jat tribes) to turn out and exterminate the Huns from India, and yet some of the Huna tribes seem have been absorbed in the Jats. The existence of Joon, Hala, Hoon, Halani, Juria, Johl and Johi among the Jats leads us to surmise that the above mentioned Hephthalites tribes, who must have managed to stay in North-Western India merged with the Jats and retained their ethnonyms.

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